Korzystając dziś z chwilowego słoneczka wybrałam się na spacer po pięknej zielonogórskiej Palmiarni. Pomyślałam, że najładniej na tle zielonych winorośli będzie prezentowała się czerwień i biel. I tak, ubrałam białe jeansowe spodenki i czerwoną bluzkę.
A propos czerwieni, z pewnością wiecie, że kolor czerwony ma kilka znaczeń i w zależności od danego kraju symbolizuje coś innego. W języku polskim nazwa koloru czerwonego pochodzi od nazwy czerw określającej larwę owada zwanego czerwcem polskim z którego uzyskiwano koszenilę służącą do barwienia tkanin na kolor czerwony.
Czerwień jest najgorętszą ze wszystkich barw, od najdawniejszych czasów była kolorem życia i skrajnych uczuć. Często jest uznawana za „kolor kolorów”. W niektórych językach jest synonimem słowa „kolorowy”, zaś w innych słowa „piękny”. Ma setki znaczeń, z których wiele jest sprzecznych, zaś żadne nie jest uniwersalne.
A teraz kilka ciekawostek kulturowych związanych z kolorem czerwonym: w Chinach jest kolorem szczęścia, powodzenia i miłości, na ślubie panny młodej zakładają tam czerwone suknie (w Polsce podobnie jest na maturach), zaś w południowej Afryce stanowi kolor żałoby.
Właśnie prestiż od wieków łączony jest z kolorem czerwonym, tłumaczy to przywiązanie do czerwieni w kulturze sarmackiej – polska szlachta nosiła buty i szaty wierzchnie barwione na krwisto-czerwono, a złoty polski nazywano potocznie „czerwonym”, czyli szlacheckim.
Jednak najbardziej kolor czerwony kojarzy nam się z miłością (czerwona róża, czerwone serduszka walentynkowe) i gorące uczucia jak czerwony płomień.
Czerwień symbolizuje też siły witalne, życie i piękno. Z ogromnej ilości symbolizowanych przez nią cech, do najważniejszych należą: ekstrawertyzm, odwaga, antydepresyjność i asertywność, determinacja, przyjazność, ciepło i wrażliwość.
Czerwień jest także kojarzona z organizacjami charytatywnymi, pomocą medyczną (czerwony krzyż) i organizacjami lewicowymi
Kolor czerwony ma ogromny wpływ na człowieka.
Z badań wynika, że czerwony kolor najsilniej stymuluje ludzką psychikę.
Czerwień ze względu na to, że ma silny ładunek emocjonalny jest bardzo często używana w reklamie, ponieważ barwa ta wyróżnia się spośród innych i przykuwa uwagę.
Także jeśli ktoś ma dziś nie najlepszy humor zachęcam, aby założył coś czerwonego, a myślę, że chandra zaraz minie 🙂
Marzena