Dbajmy o swoje jelita

Dbajmy o swoje jelita

Zazwyczaj swoje centrum dowodzenia lokalizujemy w głowie. To ona odpowiada za zdolność logicznego myślenia, analizowanie, odczuwanie radości. Okazuje się jednak, że na nasze “ja” składa się nie tylko to, co dzieje się w głowie, ale też to, jakie sygnały otrzymujemy z brzucha.

Zdrowe jelita odgrywają ogromną rolę w funkcjonowaniu całego organizmu. Nazywane drugim mózgiem, nie tylko odpowiedzialne są za procesy trawienne, ale także za wytwarzanie witamin, procesy starzenia, odporność, dobre samopoczucie. Dlatego tak

ważne jest, żeby wiedzieć, jak dbać o florę bakteryjną jelit. W zdrowych jelitach człowieka znajduje się ponad 100 trylionów bakterii. To głównie beztlenowce z rodzaju Bacteroides fragilis i Clostridium sp. oraz owiana złą sławą bakteria Escherichia coli, która poza jelitami potrafi doprowadzić do infekcji dróg moczowych i układu pokarmowego. W jelitach bakterie te są jednak niezwykle ważne, bo tworzą pożyteczną florę bakteryjną, która pomaga w:

  • rozkładzie białek

  • produkcji niektórych witamin, takich jak witaminy z grupy B i K

  • produkcji żelowej substancji, która zmiękcza kał i ułatwia jego wydalanie

  • budowaniu odporności organizmu

  • produkcji 90 procent serotoniny, zwanej hormonem szczęścia

Skład mikroflory jelitowej jest indywidualny dla każdego człowieka i wpływa także na indywidualne predyspozycje do różnych chorób, takich jak depresja, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, autyzm, choroby serca, otyłość, choroby autoimmunologiczne i nowotwory.

Jelitowy układ nerwowy składa się z ponad 100 mln neuronów, które samodzielnie decydują o tym, kiedy przemieścić treść żołądkową do jelita cienkiego, w jakim momencie uwolnić hormony, kiedy wysłać sygnał do wypróżnienia lub wywołać wymioty.
Przewód pokarmowy ściśle wiąże się ze stanem naszego umysłu. Wzdłuż niego przebiega nerw błędny, który sięga do mózgu. Wszelkie problemy ze strony układu pokarmowego wysyłają więc do mózgu alarmujące sygnały. Im jest ich więcej, tym bardziej prawdopodobne, że mogą się one skumulować w postaci stresu lub depresji. Udowodniono, że długotrwały stres ma niebagatelny związek z pogorszeniem problemów ze strony układu pokarmowego.

Biegunki, wzdęcia, zaparcia, problemy skórne, słaba odporność, huśtawki nastroju, ciągłe zmęczenie i kłopoty ze snem – to pierwsze sygnały, że nasze jelita nie funkcjonują prawidłowo. Jak dbać o jelita?

10 wskazówek, jak dbać o pracę jelit

  • Jedz regularnie, najlepiej 4-5 posiłków dziennie.

  • Pamiętaj o codziennej porcji warzyw i owoców.

  • Wzbogać dietę o produkty z pełnego przemiału i kasze.

  • Jedz powoli, przeżuwaj starannie każdy kęs.

  • Bądź aktywna fizycznie.

  • Unikaj tłustych potraw i napojów gazowanych.

  • Pij codziennie przynajmniej 2 litry płynów.

  • Ograniczaj jedzenie tłustych kremów, tortów i wyrobów czekoladowych.

W trosce o nasze jelita należy zadbać o to, aby wprowadzić do naszej diety drogocenne probiotyki, które cudownie wpłyną na stan naszych jelit.

Ale co to są probiotyki?

Nazwa probiotyków pochodzi od greckiego „pro bios” – „dla życia”. Probiotyki są niezbędne dla naszego życia i zdrowia, a zdrowie zaczyna się w jelitach. Mikroflora jelitowa, choć niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, pełni kluczową rolę w sprawnym funkcjonowaniu organizmu człowieka. To od niej zależy, czy wzrost patogennych drobnoustrojów zostanie zahamowany, toksyczne związki wyeliminowane, a mechanizmy odpornościowe i trawienne będą działały tak, jak powinny. Probiotyki to pożyteczne szczepy drobnoustrojów, które korzystnie wpływają na organizm człowieka. Prebiotyki to składniki pożywienia pobudzające wzrost lub aktywność korzystnych szczepów bakterii (np. bifidobakterie). Stosowane najczęściej są oligosacharydy: pochodne fruktozy – inulina, oligofruktoza, fruktooligosacharydy oraz pochodne glukozy – maltooligosacharydy. Są one oporne na trawienie, ulegają fermentacji w przewodzie pokarmowym.

Probiotyki i prebiotyki stosowane razem nazywamy symbiotykami. Wykazują one korzystny wpływ na gojenie się ran, różnicowanie komórek i przemianę materii w komórkach jelita. Działają one nie tylko bezpośrednio na czynność jelita, ale także na funkcjonowanie całego organizmu:

  1. poprawiają wchłanianie wapnia, magnezu i żelaza. Lepsza resorbcja wapnia wpływa na zwiększenie gęstości kości, zapobiega osteoporozie będącej częstą komplikacją w przebiegu nzj;

  2. hamują rozwój patogennych szczepów bakterii przez wykorzystanie składników pokarmowych koniecznych dla wzrostu patogenów, utrzymywanie niskiego pH, wytwarzanie nadtlenku wodoru, hamowanie adhezji szkodliwych bakterii do ścianki jelita;

  3. regulują motorykę przewodu pokarmowego;

  4. działają troficznie prze syntezę krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych i poliamin;

  5. hamują procesy gnilne, odpowiedzialne za powstawanie związków rakotwórczych;

  6. zwiększają masę stolca;

  7. syntetyzują witaminy – B1, B2, B12 i kwas foliowy.

Postulowany jest również wpływ symbiotyków na obniżenie we krwi poziomu trójglicerydów i cholesterolu, a co za tym idzie profilaktyczne działanie miażdżycy naczyń.

Także zachęcam do uzupełnienia naszej codziennej diety w prozdrowotne probiotyki 🙂

Marzena

Share and Enjoy !

0Shares
0 0 0

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial